– Velkommen inn, smiler innehaver og rørleggermester Gunnar André Ludvigsen.
– Er ikke dette skikkelig kult, legger han til.
Han viser til et gedigent kunstverk av Erik Nikolai Gyllenhammar, med kunstnernavnet NiX Gyllenhammar, som dekker den ene veggen i resepsjonen.
Undertegnede er ingen kunstkjenner, men lar seg imponere over det store «lysende mosaikkbildet».
Kreative sjeler
– Lyset kan reguleres. Det er fascinerende, smiler rørleggermesteren.
Det er flere originale kunstverk av NiX i lokalene. I tillegg henger det 20 malerier av Jonathan Varcoe rundt om på veggene.
– Norsk kunstner som maler og lager digital kunst og installasjoner. Men før han satset på det, gikk han i rørleggerlære og var ansatt hos oss. I dag driver han sitt eget digitale galleri og nettbutikk. Rørleggere er noen kreative sjeler, fleiper Gunnar.
Samme område
Det er to grunner til invitasjonen. Formidling om at Rørlegger Sentralen har flyttet på seg og hvordan de har pusset opp sitt nye tilholdssted – og ikke minst hvorfor de har investert så store summer i i forbindelse med det sistnevnte. Det første først. Siden selskapet er i stadig utvikling og det jevnlig ansettes flere rørleggere, trengte de større plass. Selskapet har i dag 24 ansatte.
– Samtidig viktig for oss å holde til i det samme området. Helt utenkelig å flytte ut av Groruddalen. Her har vi det som plomma i egget i forhold til kundene våre. Samme nedslagsfelt med lokal forankring – nå med nesten 800 kvadratmeter mer å boltre oss på. De nye lokalene er nesten tre ganger større enn de gamle. Derfor ble det Lundliveien på Risløkka/Økern i Bydel Bjerke. Tidligere har blant andre Hjem-IS holdt til her, forteller Gunnar.
Ren investering
– Bak flyttingen lå også en annen tanke. Et bevisst ønske om å skape et unikt arbeidsmiljø. De ansatte er den viktigste ressursen, og det er av stor betydning at de trives. Det kan kanskje se litt ekstravagant ut, men dette er ikke for å slå oss på brystet og skryte av at firmaet går så det suser.
– Jo, det har kostet flesk – men dette er en ren investering i de ansatte. Jeg tar mine medarbeidere på stort alvor. Vi hadde det fint der vi var, så absolutt. Men jeg har allerede merket et oppsving i humør og arbeidsglede – før vi har kommet skikkelig i gang her, konstaterer Gunnar.
Så lener han seg fram.
– Den største gleden du kan ha er å gjøre andre glad. Det mottoet lærte jeg meg tidlig i livet, og det har jeg levd etter siden. Disse lokalene er å gjøre andre glade. Og de fortjener det alle sammen. Det er jaggu meg en herlig gjeng her på Rørlegger Sentralen som står på og sørger for at vi gjør det så bra som vi gjør. Hardt arbeid lønner seg og skal også belønnes, påpeker Gunnar.
Brenner for faget
Vi får umiddelbart et eksempel på gledesspredningen når lærling Chris Michael Amundsen ber om et par ord med Gunnar. Det er fredag og han er ferdig for dagen og har lyst til å slå seg ned i spillrommet og slappe av litt. Gunnar gir ham et kredittkort.
– Men husk å sørge for skikkelig kvittering, og du vet hvem du skal gi den til. Vi må ha orden i sysakene, sier Gunnar.
Chris takker med et smil om munnen. Han er en av fem lærlinger på Rørlegger Sentralen.
– Det betyr mye for meg. Jeg brenner for dette faget og her har jeg fått alle muligheter, sier han.
– God og arbeidsom gutt. Jeg hadde lovet ham og gutta et par nye spill, men har ikke hatt tid til å bestille det. Nå kan han ordne det selv, sier Gunnar.
Spesielle anledninger
– Etter endt arbeidstid kan de kose seg i spillrommet, spille biljard i showrommet eller kaste pil – vi har også et eget shuffleboard, legger han til.
Men ikke nok med det. Spiserommet har møbler som om det skulle ha vært en restaurant – og det er selvsagt eget kjøkken.
– Pluss bar. Vel, rettere sagt tappekraner, humrer Gunnar.
Men han legger kjapt til at tappekranene kun benyttes etter endt innsats på fredagene eller om det skulle være spesielle anledninger. Ellers er hver detalj i lokalene nøye planlagt, med kontormøbler, sittegrupper, gardiner, tepper, farger og de nevnte kunstverk. Det er ganske enkelt skapt en sjelden koselig atmosfære! Konferanserommet er også noe for seg selv!
Målrettet arbeid
Men først og fremst er det rørleggerfaget som står i fokus.
– Vi har bygget oss opp ærlig og redelig gjennom snart 25 år med hardt og målrettet arbeid, hvor vi hele tiden har tatt kundene på alvor. Rett fokus hele veien. Du er ikke bedre enn ditt siste oppdrag. Det skal ikke mange dårlige jobber og feilsteg til før det hele kan ramle sammen. Det skal ikke hviles på laurbærene. Vårt fremtidige mål er å tredoble både omsetning og ansatte – og det skal skje også med tanke på grønt skifte og bærekraft, sier Gunnar.
Da han startet opp fikk han tidlig med seg medeier og teknisk sjef/rørleggermester Einar Kjus.
– Siden har vi gått i pluss. Fra rundt 2010 med stor økning i omsetning og avkastning. Vi har blitt en «Gasellebedrift» to ganger (doblet omsetningen fra et år til et annet), påpeker Gunnar.
Det var også i 2010 Rørlegger Sentralen bevisst begynte å satse på rammeavtaler/serviceavtaler. Det har slått meget bra an og er fortsatt det viktigste satsningsområdet. Daglig leder Anders Berge har også kommet inn på eiersiden i bedriften.
Øverste hylle
– Som en del av produktporteføljen tilbyr vi en fordelaktig rammeavtale innen VVS og rørservice til bedrifter, sameier og borettslag som kan tilpasses kundenes behov og ønsker. Det innebærer ikke minst jevnlig service, samt oppdatering på rørenes tilstand til enhver tid. Vi har blant annet avtaler med opp mot 400 borettslag/sameier. Det tolker vi som et bevis på at vi leverer fra øverste hylle. Vi er nesten enerådende på service, og det tryggeste for kundene er at vi er på pletten umiddelbart hvis noe skjer. Vi er på vakt 24 timer i døgnet og har opp imot 1000 utrykninger i året utenom «vanlig arbeidstid», sier Gunnar.
De kan selvsagt også kontaktes av privatpersoner/boliger hvis uhellet er ute. Totalt sett er det godt over 4000 oppdrag i Oslo og Viken i året.
Avdekker tilstandene
Rørlegger Sentralen har en flåte med servicebiler – «rullende laboratorier» med et lager av grunnutrustning, samt flere spylebiler til bruk for spyling og rensing av avløpsrør.
– Vi kjenner godt til anleggene vi har ansvar for. Vi har nøkler til kjellerrommene så ingen tid kastes bort. Vi kontrollerer jevnlig anleggene og har et kontinuerlig vedlikehold for å unngå at noe skjer. Viktig å komme uhellet i forkjøpet. En årlig «helsesjekk» avdekker tilstandene og sørger for at anleggene driftes best mulig med tanke på energi og kostnader. Vi oppdager fort om et anlegg ikke fungerer optimalt, understreker Gunnar.
Der er det voldsomt mye å spare.
– Det er billigere å gå til tannlegen en gang i året i stedet for en kostbar og vond rotfylling til slutt!