– Mange kommer til oss fordi de har falt ut av arbeidslivet eller avbrutt skolegangen. Noen ble rammet av nedskjæringer på arbeidsplassen og hadde ikke den nødvendige kompetansen til å bytte stilling eller skaffe seg nytt arbeid, forteller Charlotte Egeland som er teamleder ved Rehabils læringsnettverk.
– Andre har opplevd forfremmelser som de ikke mestret og har over tid pådratt seg depresjoner eller nakke- og skuldervondt som følge av det.
– Mange av de unge har opplevd ting i livet som har gjort det vanskelig å fullføre skolen og har utviklet dårlig selvbilde og angst som følge av det.
– Vår erfaring er at det som er felles for disse, er at det ikke alltid skal så enormt mye til for å komme seg videre dersom hjelpen er skreddersydd, kommer til riktig tid og utføres av kompetente personer, sier Egeland.
Mye ensomhet
Videre forklarer Egeland at det stadig skrives om de mange unge som ikke fullfører videregående skole og opplevelsen av utenforskap etter som tiden går og «alle andre» har utdanning, jobb og familie.
– De fleste vil bare være helt normale og vanlige, sier Egeland.
Mange har hull i kunnskapen som kan tettes med tilpasset opplæring nå som ungdommen har blitt litt eldre eller bare har kommet seg vekk fra en konfliktfylt skolehverdag eller ensomhet.
– Egentlig har de gode evner, men de har ikke kommet fram til riktig tid eller i de omgivelsene ungdommen har beveget seg i, utdyper Egeland.
Fikk hjelp og mulighet
Dette bekreftes av Malin, 28 år. Hun fullroser Rehabils tilbud, men ønsker ikke å stå fram i avisa med fullt navn og bilde.
– Evnene hadde jeg kanskje fra før, men de gjemte seg bak et tykt lag av angst og usikkerhet, og det er det de ansatte på Rehabil har hjulpet meg med å skrelle bort, lag for lag, slik at jeg har kunnet vise både meg selv og alle andre at jeg kan klare å få til alt det jeg alltid har håpet å kunne få til, sier Malin.
– Å ha en slags personlig mentor har vært mitt viktigste verktøy på veien ut av arbeidsledighet og mot et liv og en hverdag med mening. Å kunne bruke Rehabils lokaler til å gjøre skolearbeid har ført til at jeg har et sted å dra til, der jeg føler meg velkommen og sett.
– Mitt håp er at flere i min situasjon skal få den samme muligheten til å føle mestring. Av og til trenger man bare litt ekstra oppmuntring og støtte, og det er jeg så takknemlig for at jeg har fått på Rehabil, avslutter Malin.
Bedre på flere måter
Avisen har snakket med flere som har fått læring, men som ikke ønsker å stå fram i avisa.
– Det har vært en positiv opplevelse, og hele settingen til Rehabils læringsnettverk gir meg et trygt og rolig sted å jobbe.
– Samtidig har oppfølging fra de ansatte gjort at jeg føler meg komfortabel med å være der, og gitt meg teknikker som bidrar til å gjøre studiearbeidet lettere og mer effektivt, sier en mann som vil være anonym.
Egeland sier de gir skreddersydd opplæring i grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving, regning og diditale ferdigheter.
– Det gjør at den enkelte kan bygge på det de kan og utvikle det som mangler. Metodene vi benytter er velprøvd og effektive. I tillegg er vi opptatt av hvem den enkelte er som person, og vi legger ikke skjul på at vi liker å jobbe med mennesker og å se mennesker lykkes. Det gjør at vi kan gi det lille ekstra når det trengs. Nøkkelord er trygghet til å mestre, sier Egeland.
Gunstig ordning
Charlotte Egeland forteller videre at det finnes en fantastisk mulighet for arbeidsgivere som mange ikke er klar over.
Det er at Kompetanse Norge hvert år deler ut store summer til opplæring i grunnleggende ferdigheter for personer som har arbeid, også kalt Kompetansepluss. Det betyr at ansatte som bruker lang tid på å lese og forstå, gjør mange feil i forbindelse med skriving eller tall, eller ikke klarer å lære seg digitale verktøy eller hjelpemidler godt nok, kan få gratis hjelp.
Bedre rustet
Personer som ikke behersker det norske språket godt nok i en arbeidssituasjon, kan også få hjelp. Målet er at arbeidstakere ikke skal falle ut av arbeidslivet samtidig som de kan bli enda mer rustet til å takle de pågående og til dels raske endringene i dagens arbeidsmarked.
– Det er ikke alltid lett å holde seg oppdatert i de raske skiftene, og det vi ser gjennom skreddersydd opplæring er at kunnskap og økte ferdigheter gir personen økt trygghet og øker effektiviteten. Det igjen kan føre til økt tilstedeværelse og økt inntjening for arbeidsgiver, påpeker Egeland.
Hun sier også at det oppleves som veldig meningsfylt å kunne «dytte» folk i riktig retning gjennom økt kompetanse.
– Mestringsopplevelser og kompetanse gir styrke til å kunne ta grep om egen situasjon og gir positive ringvirkninger utover den enkelte person. Hele Norge tjener på dette, sier Egeland.