MISNØYE: I Fredheimveien ble det stor misnøye etter at Bymiljøetaten satte opp parkering forbudt-skilter.
MISNØYE: I Fredheimveien ble det stor misnøye etter at Bymiljøetaten satte opp parkering forbudt-skilter. FOTO: Rolf E. WulffBilde 1 av 1

2023 oppsummert: Beboerparkeringskonflikten

Vi tar et blikk tilbake på de små og store sakene som preget nyhetsbildet i 2023 før året ender.

Få ting fikk blodet til å koke på Høybråten som da bydelsutvalget innførte beboerparkering. Over natta forsvant gateparkering etter at Bymiljøetaten satte opp parkering forbudt-skilt i flere gater i slutten av 2022. Saken fortsatte å engasjere gjennom 2023 og ble en av de store lokale sakene i årets valg.

Spesielt på Høybråten engasjerte saken sterkt, særlig etter at det ble forbudt å stå parkert utenfor frisøren i Fredheimveien. Selv om det er privat grunn.

– Jeg har ikke bare kunder fra Høybråten. Flere av dem kommer langveis fra, blant annet fra Moss. Det er ikke sånn at alle mine kunder kan komme seg hit med sykkel, sa frisør Elin Dahl til avisa i juni.

Høyre gikk sterkt ut og lovet at dette skulle de ordne opp i.

– Vi er enige i at det noen steder kan være hensiktsmessig å ha beboerparkering for å slippe at det står parkert vogntog og bilvrak i gatene, men det bør ikke koste noe for dem som faktisk bor i området, sa Anne Lindboe (H) da avisa møtte henne og Bjørgulv Vinje Borgundvaag (H) under valgkampen.

– Oslo Høyre har vedtatt at det i ytre by bør være gratis med beboerparkering, så kan man ta betalt for fremmedparkering, tilføyde Borgundvaag.

Dette har senere vist seg å være det enkleste valgløftet å holde. I deres første budsjett kom nyheten fra byrådspartiene om at nå settes prisen ned til null. I dag koster det rundt 3.000 kroner i året å betale for beboerparkering i egen bydel.