Foto:
Foto:Bilde 1 av 1

Debatt: Planene for ny E6 Oslo øst – til beste for oss i Groruddalen?

I lengre tid har Statens vegvesen (SVV) planlagt en ny trasé for dagens E6, og da helt fra bygrensa ved Klemetsrud og under bebyggelsen på Manglerud i form av en lang tunnel, med forgrenet tunnel ut på dagens ringvei, omtrent der Vallhall ligger, og en annen tunnelutgang ved Fjellhus til E6 nordover.

DET HAR DEN siste tiden vært flere saker i media om dette prosjektet og der ulike parter har ulike syn i saken. Det er for så vidt ikke unaturlig at det fins ulike syn i en så stor sak. Dette vil sikkert avhenge av hvor en bor i området og hvilke interesser en har i saken. Saken er også såpass stor og kompleks, at det skal noe til for å se helheten.

Tilsynelatende kan det høres lurt ut å legge store veier i tunnel, men en tunnel skal da starte et sted og munne ut et sted. Det er særlig det siste som opptar oss som sitter i Alna bydelsutvalg. Det at vi får 2 store tunnelmunninger i vår bydel vil utvilsomt føre mye med seg. Pluss at vi får et kjempestort nytt Teisenkrysset, i flere plan og med svingarmer i alle retninger.

PROSJEKTET HAR stadig økt i omfang og de planer og skisser som SVV har lagt fram pr. nå, viser at store arealer bygges ned til vei. Vi får både fysiske og mentale barrierer i form av brede veitraseer. Dette som en følge av at ulik trafikk må flettes sammen på vei inn og ut av tunnelene.
Det som forundrer oss i Bydel Alna er at det ikke ligger noen forutsetninger i dette store prosjektet, om å få ned den totale trafikkmengde. Når det spørres om dette, er svaret at «det var ikke bestilt». Her hadde vi vel forventet noe mer spenstighet og kreativitet fra SVV sin side, og at de faktisk utreder hvordan prosjektet også kunne ha som mål at den totale trafikkmengde gikk ned, for både privatbiler og tungtransport.

DET HADDE VÆRT av interesse å kartlegge hvilke konsekvenser for biltrafikken den nye jernbanetunnelen fra Ski til Oslo vil ha å si. Da vil som kjent toget fra Ski til Oslo kun ta 12 minutter. Det kan vel da tenkes at noen flere vil parkere bilen og ta toget. Også andre tiltak som har som mål å få ned biltrafikken, inn og ut av Oslo hver dag, burde vært utredet av fagmyndighetene.

Slik jeg leser prosjektet pr. nå, vil vi få økt biltrafikk inn på dagens E6, omtrent der rød-bussene står ved Fjellhus. Dette vil selvsagt påvirke både luft og støynivå, og ikke bare i dette området, men for store områder rundt E6 i Groruddalen.

VIDERE ER DET også et annet moment som stadig trekkes fram, og det er at bare vi får bygget ny vei og tunnel, så vil det utløse krav om mer og høyere støyskjerming. Dette høres også forholdsvis merkelig ut. Det burde vel være en smal sak å fatte politiske vedtak om nødvendig støyskjerming, enten før eller i forbindelse med gjennomføringen av prosjektet. Politikk handler om å ville, som Olof Palme sa ved flere anledninger.

For oss i Bydel Alna høres det ut som ren galskap å måtte gå til det skritt å rive flere fire etasjer høye murblokker, nederst i Karl Staaffs vei, og vel 16 eneboliger på Fjellhus, bare for å bygge mer vei. Det er mennesker som bor i disse boligene som bør ha vår omtanke.

Det er både de store kostnadene, bruk av store arealer og tilsynelatende for lite fokus på miljøet, som gjør at vi i Bydel Alna foreløpig er meget reserverte og skeptiske til disse gigantiske planene. For oss ser det ut til at et mål om å få bygget ned Ulven-splitten og deretter åpne for boligutbygging der, har fått forrang i prosjektet. Og at dette da har gått ut over de som bor nederst på Ulven og på Fjellhus. Det hadde vel vært mye bedre å la tunnelene munne ut der det i dag ikke bor folk?

DET HAR VÆRT flere leserinnlegg i denne avisen om dette med å se på felles løsninger på de samferdselsutfordringene vi har i Groruddalen og at de fire bydelsutvalgene burde se på felles samarbeid. Dette slutter jeg meg til og tar gjerne den utfordringen.

Nå har det vært gjort visse spede forsøk på samarbeid tidligere og for mange år siden fikk vi – datidens fire BU-ledere – til og med et møte med daværende samferdselsminister. Selv om det den gang ikke kom noe konkret ut av dette møtet, bør vi ikke gi opp. Her handler det vel først og fremst å finne felles løsninger som alle de fire bydelene kan enes om. Der har vi kanskje en vei å gå?