Delegasjonen fra Ministry of Gender, Labour and Social Development i Uganda fikk høre om hvordan man jobber med å fremme inkludering og sosial utjevning gjennom barnehagene i Bydel Stovner. (Foto: Eyvind J. Schumacher, Oslo kommune)
Delegasjonen fra Ministry of Gender, Labour and Social Development i Uganda fikk høre om hvordan man jobber med å fremme inkludering og sosial utjevning gjennom barnehagene i Bydel Stovner. (Foto: Eyvind J. Schumacher, Oslo kommune)Bilde 1 av 1

Ugandisk delegasjon besøkte Bydel Stovner for å lære om det norske barnehagesystemet

Torsdag sist uke tok Bydel Stovner imot en offisiell delegasjon fra Uganda på et faglig besøk for å lære om Norges barnehagesystem. Besøket er en del av Bufdirs program, Likestilling for utvikling (Lifu), som inngår i Kunnskapsbanken i Norad.

Programmet legger til rette for kunnskapsutveksling mellom Norge og utviklingsland på områder hvor Norge har ekspertise, og barnehagesystemet er et av de områdene Uganda har vist stor interesse for.

Etterspurt kunnskap for bedre oppvekstvilkår

Kunnskapsbanken har som mål å dele norsk kompetanse med utviklingsland, spesielt på områder hvor denne kunnskapen kan bidra til bedre sosiale forhold. I Uganda håper man å benytte erfaringer fra norske barnehager for å forbedre barns oppvekstvilkår og fremme likestilling. Besøket på Stovner fokuserte på barnehager som et verktøy for sosial utjevning og inkludering.

Læring om viktige prosjekter

Under besøket ble den ugandiske delegasjonen presentert for to nøkkelprosjekter i Bydel Stovner. Det første handlet om bydelens arbeid med barn som ikke går i barnehage, et initiativ som har som mål å inkludere alle barn uavhengig av sosioøkonomisk bakgrunn. Det andre prosjektet, Språksterk, er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og Groruddalens bydeler. Prosjektet har som mål å styrke barns språkutvikling gjennom en praksisbasert tilnærming der pedagogiske ledere utvikles.

Språksterk bruker temabaserte aktiviteter med bøker, leker og naturfaglige oppgaver for å stimulere barns språklige ferdigheter. Delegasjonen fikk innsikt i hvordan prosjektet kombinerer forskning og praksis for å skape et best mulig læringsmiljø for barna.

Omvisning i Vestlisletta barnehage

Delegasjonen besøkte også Vestlisletta barnehage, hvor de fikk se hvordan Språksterk fungerer i praksis. Den systematiske og forskningsbaserte tilnærmingen imponerte de besøkende fra Uganda. De fikk også oppleve hvordan en vanlig barnehagehverdag i Norge er strukturert, med sang og musikk som en del av læringsopplegget.

— Her på Stovner har vi sett at de bruker sosial utvikling som et virkemiddel for å skape likeverdige samfunn, sa Golooba Rogers, en av representantene i delegasjonen.

Positive tilbakemeldinger

Delegasjonen uttrykte stor begeistring for det de fikk oppleve, og Angela Nakafeero, kommissær for likestilling og kvinners rettigheter i Uganda, understreket hvor inspirerende det var å se hvordan barna i barnehagen lærer gjennom lek og utforsking av naturen.

— Det er fantastisk å se hvordan barnehagene ivaretar barna, og hvordan barna lærer samtidig som de leker og nyter naturen, sa Nakafeero.

Besøket styrker samarbeidet mellom Uganda og Norge, og delegasjonen dro hjem med verdifulle erfaringer som de håper å implementere i sitt eget lands barnehagesystem.

Kommentarer