GMF 65
FOTO: Rolf E. WulffBilde 1 av 2
STØDIG MØTELEDER: Aslak Bonde gjorde som han annonserte i forkant, og presset politikerne til å svare utover de forhåndsprogrammerte svarene.
STØDIG MØTELEDER: Aslak Bonde gjorde som han annonserte i forkant, og presset politikerne til å svare utover de forhåndsprogrammerte svarene. FOTO: Photographer:Tom EvensenBilde 2 av 2

Valgmøte: – Alle pengene har gått vestover

Groruddalen er med i det store spleiselaget for Oslopakke 3, der 30 milliarder kroner går med til Fornebubanen. Nå erkjenner samtlige partier at den eksplosive kostnadsveksten gjør at det ikke er midler til noe stort samferdselsprosjekt i Groruddalen i nær fremtid. Men hva er planen da?

– Flertallet i det panelet her har sørget for at vestkanten alltid får gjennom sine prosjekter. Det er som om det har blitt en lovmessighet at de stiller først i køen – hver eneste gang.

Slik lød en utfordring fra gulvet under tirsdagens store valgmøte i regi av Groruddalen Miljøforum.

– Vi i Groruddalen MIljøforum mener at byutvikling og samferdsel er uløselig knyttet sammen, sa GM-leder Torstein Winger, for selv om byutvikling var møtets hovedtema var det umulig å komme utenom samferdsel og de mange milliardene.

Valgkamp uten løfter?

– Én av folkesykdommene i Oslopolitikken er at politikerne lover bort kjempeprosjekter. Jens Stoltenberg sto på Furuset og lovte bort lokk over E6 i 2005. Vi må slutte å kaste blår i øya på folk, sa MDGs Eivind Trædal, før han advarer om konsekvensene.

– Løftene har vist seg å være helt tomme, og koster ingenting for politikerne. Unntatt den siste prisen, som er at innbyggerne mister troen på partiene.

Det har nemlig nesten vært for tradisjon å regne at det loves alt fra Ahus-bane til miljølokk og tuneller i mange-milliard-klassen i hver eneste valgkamp. Men som man har sett det siste tiåret – så settes det kun spader i jorda på vestkanten.

Eirik Lae Solberg og Høyre har i de siste tre-fire valgkampene stått helt i bresjen for de store samferdsels- og veiprosjektene i Groruddalen – men selv han vil ikke love for mye denne gangen.

– Vi må være ærlige om pengene. Fornebubanen har blitt en gjøkunge. Jeg vil fortsette å kjempe for Manglerudtunnel, lokk over E6 på Furuset og Fossumdiagonal. Men jeg erkjenner jeg ikke kommer til å få det til på fire år.

Heller ikke Andreas Halse fra Arbeiderpartiet foreslår at det skal blas opp for store investeringer i Groruddalen.

– Sier man at det skal settes igang store prosjekter nå – så sier man samtidig at bompengene skal opp, det ønsker vi ikke.

Pengene fantes – men gikk ikke til dalen

Siavash Mobasheri i Rødt er rivende uenig med byrådspartiene i virkelighetsbeskrivelsen at det nå er tomt for penger.

– Det er jo bare tull, det går milliarder på milliarder vestover. Her må Senterpartiet og Arbeiderpartiet presse sin egen regjering.

Selv om Oslopakke 3 stort sett har handlet om vestkanten, og at Groruddalens bompenger går dit, påpekte Høyres Eirik Lae Solberg at man gjennom de siste tiårene har gjort mye i sentrale strøk også.

 – Vålerengatunnellen, Festningstunnelen og Lørentunnelen. Alle har bidratt til bedre by og uten dem hadde trafikken dundret gjennom sentrum. Prosjektene har én ting til fellles, de ligger ikke i Groruddalen. Uten dem hadde trafikken dundret gjennom. Men venstresida sier de ikke vil ha slike tunneller i dalen.

Og det siste har Lae Solberg helt rett i.

– Vi må vekk fra tanken om å bygge veiene på denne måten. Mange av tunnelene representanten Solberg prater om har hatt god effekt på lokalområdene, for all del. Men biltrafikken økte 40 prosent i Oslo da man oppgraderte tunnelkapasiteten. Man fikk det man bygde for.

Det samme sier Ola Wolff Elvevold fra SV, og understreker at man må ta grep som faktisk får ned trafikken, slik at den ikke bare flyttes fra én vei til en annen.

– Men at Høyre maser om denne gjøkungen blir litt pinlig, all den tid det ikke er noen som har vært mer uforbeholden for prioriteringen av Fornebubanen i Oslopakke 3.

Hva står man igjen med?

Det er også grunnen til at byrådspartiene konsekvent fokuserer på kollektivsatsingene. Men det er nå engang slik at den store satsingen også her gikk vestover, med den nevnte gjøkungen bort til Fornebu.

– Det er ingenting vi kan bygge i Groruddalen som gir flere avganger. Det neste vi trenger er ny Majorstua stasjon og signalanlegg, slik at det kan gå flere t-banelinjer oppover i dalen også, sier Andreas Halse.

Kanskje er det fornuftig politikk å ikke love gull og grønne skoger for én gangs skyld, men Aslak Bonde satte ord på det mange i salen følte da de lyttet til de to partiene som kjemper om byrådslederkontoret.

– Jeg syns begge styringspartiene sier det samme. «Vi vil, men får det ikke til». Da er det ingenting å stemme på da.