OSLO MÅ FÅ ANSVARET: Lene Haug (f.v.), Aina Stenersen (Frp) og Randi Rosenqvist er klare på at Oslo bør få tilbake eierskap til sykehusplanene og peker på store mangler ved økonomi og bruk som hovedårsaker. Foto: Caroline Hammer
OSLO MÅ FÅ ANSVARET: Lene Haug (f.v.), Aina Stenersen (Frp) og Randi Rosenqvist er klare på at Oslo bør få tilbake eierskap til sykehusplanene og peker på store mangler ved økonomi og bruk som hovedårsaker. Foto: Caroline HammerBilde 1 av 1

Vil ta tilbake makta over sykehusene. – Syv av ti i Oslo ønsker å beholde Ullevål

Oslo bystyret vedtok onsdag at de vil ta tilbake eierskapet til sykehusplanene, som i april ble tatt på statlig regulering. De ønsker å skrote planene, som blant annet vil føre til en massiv utbygging av Aker sykehus.

Mange satte kaffen i halsen da regjeringen ga beskjed om at de går inn for statlig regulering for å gjennomføre de sterkt kritiserte sykehusplanene for Oslo. Det samme gjorde mange av politikerne i Oslo bystyre, som ikke hadde fått behandlet saken hos seg før staten tok over. Nå vil de reversere planene, til stor støtte fra sykehusaksjonene i Oslo.