Foto:
Foto:Bilde 1 av 1

Leder:

Må ta tak i dalens problemer

I onsdagsavisen refererte vi til en rapport fra Miljødirektoratet. Den tok for seg luftkvalitet knyttet til svevestøv på veiene, altså det som virvles opp når bilene kjører forbi. At Groruddalen/Oslo og Lørenskog pekes på som problemområder, kommer nok ikke som noen overraskelse.

I artikkelen står det: «De foreløpige dataene for luftkvalitet i norske byer og tettsteder i 2020 viser at det var brudd på grenseverdier for svevestøv i Oslo og Lørenskog. Grenseverdiene er minimumskrav til kvaliteten på utendørslufta.»

Svevestøv kan reduseres på flere forskjellige måter: Gjennom lavere fart på veiene er det mindre støv som virvles opp. Hyppig veivasking hjelper også, likeså vinterdekk uten pigger. For enkelte bo-områder, der folk bor tett på veien, ville det naturligvis vært en lykke om trafikken hadde forsvunnet i en tunnel eller under et lokk.

Dette har man fått til mange steder, men ikke i Groruddalen – og det til tross for at dalføret deles på langs av tre store motorveier med ditto tilførselsveier. E6-lokket på Furuset er blitt en gjenganger når det snakkes om dette, likeså Sletteløkka/Veitvet/Linderud langs Trondheimsveien.

Nå har Sletteløkka Vel med god hjelp fra Groruddalen Miljøforum samlet inn tilstrekkelig med underskrifter for å få «sin sak» behandlet i bystyret – som et innbyggerinitiativ. I påvente av byggingen av Fossumdiagonalen mener velforeningen at mye kan gjøres for å bedre forholdene, og med rapporten fra Miljødirektoratet har de fått nok et håndfast argument å slå i bordet med.

Det kan da ikke være rimelig at folk i dette området skal bo og leve under slike forhold. Når de klarer å bygge tunneler og lokk over det ganske land, hvorfor ikke også her? Strengt tatt har det vel ikke skjedd noe på samferdsels-sektoren i dalføret av vesentlig positiv betydning de siste 40 år, dessverre.