Den høye innkrevingen av bompenger forteller om en altfor stor bilavhengighet i vår del av byen. En hovedårsak til dette er manglende investeringer i kollektivtransporten i Groruddalen over mange år. Dette kommer samtidig som et byråd helt dominert av vestkanten tillater buss-kaos og rutekutt, uten å komme med noen konkrete løsninger. Og til våren avvikles rabatten på enkeltreiser som SV og vårt rødgrønne byråd innførte.
Nå haster det hvis Oslopakkens troverdighet skal reddes. Og enda viktigere, hvis Groruddalen skal få det løftet for samferdsel og miljø som vi fortjener.
Når reforhandlingen av Oslopakke 3 nå snart tar til, må endelig begynnelsen på T-banen til Lørenskog prioriteres - Visperud er første stopp. Ombyggingen av Trondheimsveien må også komme i gang. Trikk til Bjerke haster, men vi må også enes om videreføring til Tonsenhagen og Linderud/Veitvet. Denne lista er ikke uttømmende, men etter mitt skjønn de aller viktigste. Og det er tiltak som vil gjøre livet til folk i Groruddalen enklere og bedre.
I denne avis har byrådsleder Eirik Lae Solberg tidligere signalisert at E6 Oslo Øst er Høyre/Venstre-byrådets hovedprioritering for byens østlige halvpart. Det vil være en forferdelig feilprioritering. For Groruddalen betyr dette prosjektet bare mer forurensing, og samtidig høyere bompenger.
Nå må Groruddalen mobilisere, hvis ikke Eirik Lae Solberg og hans vestkantbyråd skal få ødelegge både Oslopakken og håpet om et løft for samferdsel og miljø i dalen vår.
Ola Wolff Elvevold, Rødtvet,
bystyrerepresentant (SV)