Bjørn E. Engstrøm sier at de nylig 
offentliggjorte 2023-tallene fra Fremtind Service viser at hovedkonklusjonen er rett: Groruddalen betaler mest i bompenger (og får nesten ingenting tilbake).
Bjørn E. Engstrøm sier at de nylig offentliggjorte 2023-tallene fra Fremtind Service viser at hovedkonklusjonen er rett: Groruddalen betaler mest i bompenger (og får nesten ingenting tilbake).

Til avisens lesere: Oppdatering om bompengesaken som ble igangsatt av Groruddalen Miljøforum

•• Fjellinjen har kommet med merknader til noen av tallene i utredningen som Groruddalen Miljøforum (GM) innhentet fra IAJ Consulting. 

•• Fjellinjen opplyser at de ikke kan opplyse hvor pengene er krevet inn i bompengestasjonene slik at de ikke kan bekrefte eller avkrefte fordelingen Oslo øst/Oslo vest.

 

GM har imidlertid mottatt en oppstilling fra Fremtind Service som viser innbetalinger av bompenger fordelt på bydelene i Oslo. Denne oversikten fra Fremtid Service viser at bydelene Bjerke og Alna i Groruddalen betaler mest (gjelder privatpersoner) og bydelene i Oslo vest betaler minst. Oversikten er gjengitt her.

Konklusjonen om at Oslo øst betaler mer enn Oslo vest står derfor fast. Det er også en kjensgjerning at nesten alle bompengene går til å betale Fornebubanen og andre prosjekter i Oslo vest og i Bærum kommune.

Miljøforumet har bedt om flere opplysninger fra Fjellinjen, se spørsmålene nedenfor.  Fjellinjen har foreløpig svart at de trenger tid til å besvare spørsmålene.

Spørsmål fra GM til Fjellinjen:

* Groruddalen Miljøforum (GM) ber om passeringsdata i bomringen i Oslo for årene 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 og 2021.

* GM ber også om statistikk for innbetaling pr. bydel i Oslo basert på Autopass-abonnementer for 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020.

Tilsvarende det Fremtind Service har lagt fram for 2023. Se eksempel nedenfor.

* GM antar at tilsvarende info basert på tungtrafikk og bedriftsabonnementer også er tilgjengelig og vil gjerne ha det for samme periode.

* Vi har forstått det slik at tidsregelen i bomringen ble innført 1. juni 2019, slik at dere i perioden 1.1.2013 – 31.5.2019 bør ha data på hvilket bomsnitt som genererte inntekter. Ber om konkret oversikt for nevnte periode.

* GM ønsker også en oversikt over hvilke bomsnitt som var frem til 1.6.2019, og hvilke som kom fra og med samme dato.

*  En sak GM ønsker svar på, er hvordan bomsystemet fungerer når en person kjører fra Romsås til Sandvika. Er det da slik at vedkommende ikke blir belastet i første bomsnitt på Rødtvet grunnet timesregelen? GM ber om en konkret forklaring på hvor autopass brikken blir belastet, samt hvordan systemet fungerer.

Her er oversikten med betalt beløp pr. bydel fra Fremtind Service v/Svein Skovly:

«Jeg har mottatt henvendelsen du sendte til Fremtind pressevakt med spørsmål om bompengebelastning pr. bydel i Oslo.

 Jeg kan bekrefte at du har forstått tallene helt rett. Vi har nå også tall for hele 2023, og de finner du i tabellen nedenfor. Det er ingen store endringer fra første halvår, men som normalt er det litt mindre kjøring i 2. halvår enn i 1. halvår, så derfor er tallene marginalt lavere.

Analysen er gjennomført med dette utgangspunktet:

* Bilister med AutoPASS-avtale hos Fremtind Service står for mer enn åtti prosent av bompasseringene i Oslo.

* Analysen omfatter AutoPASS-avtaler inngått av privatpersoner.

* Kostnadene er fordelt etter bostedsadresse medio desember 2023.

* Oversikten skiller ikke på hvor bompasseringen er foretatt, men viser faktisk belastning for hvert enkelt kjøretøy/hver enkelt kunde.

* Bydelene Sentrum og Marka hvor det er et lite antall kjøretøy er ikke med i oversikten.

* Forskjellen på kostnad pr. kjøretøy og kostnad pr. AutoPASS-avtale reflekterer at Oslo-bilistene i gjennomsnitt har 1,08 kjøretøy knyttet til sine AutoPASS-avtaler. Det er kun mindre forskjeller mellom bydelene, fra 1,04 på Sagene til 1,12 på Nordstrand og i Vestre Aker».

Bjørn E. Engstrøm,

på vegne av visjonsgruppa i Groruddalen Miljøforum