HØYGIR: Tonje (med ryggen til) assistenten Sofia Sotolongo jobber med skulpturen til høyre i bildet. Bakerst jobber Ida Hagen ved en vev.
HØYGIR: Tonje (med ryggen til) assistenten Sofia Sotolongo jobber med skulpturen til høyre i bildet. Bakerst jobber Ida Hagen ved en vev. Bilde 1 av 3
SÆREGEN: Shoddyfabrikken har en rustikk og pen entré.
SÆREGEN: Shoddyfabrikken har en rustikk og pen entré. Bilde 2 av 3
VERKTØY: På bordet er det diverse redskaper som brukes til å sette sammen tekstiler slik de ønsker.
VERKTØY: På bordet er det diverse redskaper som brukes til å sette sammen tekstiler slik de ønsker. Bilde 3 av 3

Kunstnere åpner dørene for publikum for et unikt innblikk i deres arbeid

Denne helgen arrangeres Oslo Open i hovedstaden. Konseptet går ut på at Oslos profesjonelle kunstnere åpner dørene til sine arbeidsrom, atelierene, for uformelle og personlige møter mellom kunsten og publikum. I Groruddalen kan man møte hele 30 kunstnere. 

Hvert år arrangeres Oslo Open, og lørdag 27. april klokka 12-17 åpnes dørene. Frida Rusnak er daglig leder for arrangementet, og forklarer til Akers Avis Groruddalen hvorfor dette er en såpass unik opplevelse og anledning for publikum:

– Grunnen til at vi arrangerer dette er at folk skal få se kunst der den faktisk lages. Da vil de få et innblikk i prosessene, teknikkene og metodene som ligger bak kunsten. Det gir en forståelse for hva jobben som kunstner innebærer, men også en anledning til å få input og generelt snakke med personer som er interessert i kunst. Det er ikke ofte kunstneren er tilgjengelig når man står foran selve verket på et museum eller galleri.

30 forskjellige kunstnere, fordelt på fire forskjellige lokaler i Groruddalen 

I Oslo finnes det kunstnere i alle kriker og kroker. Rusma kan blant annet fortelle at man kan besøke kunstnere helt fra Montebello og opp i Groruddalen. Her i dalen er det altså fire forskjellige steder som åpner dørene for publikum, og de er «Villa Romsli» på Romsås, Shoddyfabrikken på Kalbakken, Pottemakerveien 10 på Rødtvet og «Startblokka» på Linderud.   

– Jeg tror det handler om at det er vanskelig å finne lokaler i Oslo som er til overs eller med billig leie. Derfor velger flere kunstnere å bevege seg ut av sentrum for å finne et sted å jobbe. For eksempel har Røde Kors holdt til i «Villa Romsli» tidligere, i tillegg til at det har vært et ungdomshus. 

«Startblokka» er en av de nyeste lokalene som benyttes, og var tidligere lokaler for Siemens. Deretter er det Shoddyfabrikken som ble bygget på 1870-tallet. «Shoddy» er en betegnelse for gjenvunnet ullmatriale fra opprevne filler som ble brukt i nye tekstiler.

– Det er ikke sikkert at de duger som kontorlokaler lenger, men de kan være bra nok for kunstnerne. Samtidig er det ikke flere gamle fabrikker i sentrum, og da er det fint at de kan slippe til på Shoddyfabrikken, forklarer hun. 

SÆREGEN: Shoddyfabrikken har en rustikk, men pen entré.

En smakebit på noe av det man kan se til helgen

På Shoddyfabrikken vil blant andre Tonje Plur og Ida Hagen åpne dørene for publikum. De jobber også med tekstiler, søm og strikk, som er noe poetisk med tanke på hva fabrikken ble brukt til for om lag 150 år siden. Selv om de jobber med tekstiler er kunsten langt fra tradisjonell, og skulpturene Plur har laget kan minne om klesplagg fra catwalken eller et monster i et sci-fi-univers, ifølge Rusnak. 

  Vi gleder oss til folk kommer, det er veldig hyggelig. De som kommer er ofte veldig nysgjerrige på hva som foregår her og hva som lages. Det de får et innblikk i er prosessen, for på utstillingen er jo alt helt ferdig, starter Plur.

– Det kan være vanskelig å sette seg inn i hvor mye arbeid som faktisk ligger bak et prosjekt, og her kan de se hvordan arbeidet er også underveis, supplerer Hagen. 

For øyeblikket jobber Plur med fem skulpturer som skal stilles ut i Karasjok i november, som også er noe hun ser frem til. Det er nettopp det de som kommer på besøk får et innblikk i til helgen. Plur bor på Kjelsås og Hagen bor på Torshov, og nesten hver dag tar de turen opp til Shoddyfabrikken for å jobbe med kunsten. 

– Jeg synes det er veldig koselige lokaler. Om sommeren åpner jeg gjerne vinduet og hører elva bruse utenfor, forteller Plur.

VERKTØY: På bordet er det diverse redskaper som brukes til å sette sammen tekstiler slik de ønsker.

– Akkurat her innerst er det veldig hyggelig, men det har ikke alltid vært like greit når de har holdt på med mye greier ute på parkeringsplassen her. Men det er fint å ha et sted å gå til, avslutter Hagen og sikter til Tomte-Graveren AS som har vært under hard kritikk fra Helge Braathen i løpet av senvinteren. 

Lørdag er det altså gratis inngang for den som skulle ønske å få et innblikk i kunst under arbeid rundt om i Groruddalen.