HAR AMBISJONER: Korøvelsen i Grorud kirke ga tydelig beskjed om at koret har ambisjoner med fremførelsen av «Requiem». Foto:
HAR AMBISJONER: Korøvelsen i Grorud kirke ga tydelig beskjed om at koret har ambisjoner med fremførelsen av «Requiem». Foto:Bilde 1 av 1

Mozarts Requiem i Grorud kirke

Søndag 20. januar er det duket for en ny, flott koropplevelse i Grorud kirke. Det er kirkens kammerkor som skal synge Mozarts «Requiem» (D-moll) som sin første opptreden i 2019.

Det er ikke første gang koret tar for seg denne komposisjonen, som var Mozarts siste. Han døde faktisk mens han skrev den. To tredjedeler av verket er fra Mozarts hånd og var ferdigskrevet da han døde. Men fordi verket var et bestillingsverk bestemte Mozarts enke, Constanze, at to av hans elever skulle fullføre den.

I all vesentlighet falt dette på Franz Xaver Süssmayr, med litt bistand fra  Joseph von Eybler, men det er grunn til å gjenta at de to var elever av Mozart, og det ble neppe hvem som helst.

Komposisjonen er i utgangspunktet laget for solister, kor og orkester. Slik blir det også i Grorud kirke. Solistene er sopranene Lise Grauden Berg og Gro Bente  Kjellevold, tenoren Mathias Gillebo som publikum i Grorud kirke har hørt ved tidligere anledninger.

Slik er det også med bassen Olle Holmgren. Konsertmester, til daglig 2. konsertmester i Oslo Filharmoniske Orkester, er André Orvik. Han har med seg musikere både fra Filharmonien og Kringkastingsorkesteret. Med andre ord, amatørene i Grorud kirkes kammerkor får profesjonell støtte av ypperste klasse.

Da vi var innom på en øvelse uten solister og orkester, tok dirigent Ole Kosberg koret med på  en oppvarming som ikke bare sto av de tradisjonelle puste- og toneøvelsene, men minnet om den gode, gamle morgengymnastikken til Jon Hauge i NRK – og det er ingen tilfeldighet, en gjennomføring av Mozarts «Requiem» er en solid fysisk som psykisk prestasjon. 

Etter at de enkelte gruppene i koret; basser, sopraner, alter og tenorer hadde sunget noen utdrag hver for seg, ble det også sunget med hele koret sammen. Klangen og sangen var upåklagelig.

På spørsmål til dirigent Kosberg om hva han mener er den eller de største utfordringene ved å gå løst på et så krevende verk, svarer han:

– Kanskje fordi verket er så innmari godt kjent. Mange kan mye om det og mange har hørt utallige, profesjonelle og fantastiske fremføringer og innspillinger. Dette vil sannsynligvis noen blant publikum ha med seg fra tidligere. Hver sats har forskjellig karakter seg imellom, og Mozart holder ikke noe tilbake på voldsomme, musikalske uttrykk. Til å være en sjelemesse (messe for de døde), kan man enkelte ganger få inntrykk av at Mozart hadde feberfantasier!

Kosberg gleder seg til fremføringen. Det er en seks-syv år siden koret sist sang «Requiem», men han mener det er godt instruert fra forrige runde.

– Vi må likevel jobbe hardt for å sette vårt preg på verket, sier Kosberg.

Vi tror publikum har all grunn til å glede seg til den 20. i Grorud kirke.