INNBYGGERINITIATIV: Miljøforumet og Sletteløkka Vel tar snart Trondheimsveien til bystyret med krav om at man undersøker hva slags tiltak som kan komme på plass uten at man er avhengige av den forjettede Fossum-diagonalen. Foto:
INNBYGGERINITIATIV: Miljøforumet og Sletteløkka Vel tar snart Trondheimsveien til bystyret med krav om at man undersøker hva slags tiltak som kan komme på plass uten at man er avhengige av den forjettede Fossum-diagonalen. Foto:Bilde 1 av 2
FLASKEHALS: Det er godt med trafikk på Trondheimsveien. Samtidig bor det tusenvis av mennesker tett på støyen og forurensningen fra Sinsenkrysset til Grorud. Foto:
FLASKEHALS: Det er godt med trafikk på Trondheimsveien. Samtidig bor det tusenvis av mennesker tett på støyen og forurensningen fra Sinsenkrysset til Grorud. Foto:Bilde 2 av 2

Innbyggerinitiativ om støv, støy og forurensning:

Krever at noe blir gjort med Trondheimsveien

Da regjeringen i forrige uke la fram Nasjonal Transportplan for 2022-2033, måtte man se langt etter midler til Trondheimsveien gjennom Groruddalen – kalt Norges mest støybelastede område.

– Det eneste som lå inne i NTP om Rv4 var forhold langt nord for Oslo. Ingen midler til støyskjerming eller nedgradering, og ingen Fossum-diagonal. Vi er skuffet, men ikke overrasket, sier Trond Botnen fra Groruddalen Miljøforum.

Dette var anledning god som noen til å lansere det omtalte innbyggerinitiativet om Trondheimsveien, der kravet er at Oslo kommune går sammen med Statens vegvesen om å få redusert støy, forurensning og trafikk mellom Sinsenskrysset og Grorud.

Marsjordre

Hvis et slikt innbyggerinitiativ får 300 underskrifter er bystyret pliktig å behandle det – og det tok ifølge Botnen et knapt døgn. I skrivende stund har 420 personer signert initiativet, som blir liggende åpent en stund til.

– Målet er å nå 1000 underskrifter, det handler om å vise at det er mange som som er opptatt av dette.

– Hva er gangen videre nå?

– Vi skal ha styremøte i Miljøforumet, der bestemmer vi hvor lenge saken skal ligge åpen før vi oversender den til bystyret. Da har de seks måneder frist på å behandle den.

– Hva slags støtte tror dere er å finne i bystyret?

– Vel, det vi håper på nå er at de partiene vi vet vi har med oss kan være med på å konkretisere tiltakene ytterligere. Teksten vi har skrevet til initiativet er veldig generell – slik at den favner bredest mulig. Så handler det om at politikerne gir mer spesifikke oppdrag til hvordan byrådet kan gå i dialog med vegvesenet, sier Trond Botnen.

Håpet til initiativtakerne er altså først at bystyret gir byrådet marsjordre – samtidig som ting også skjer på nasjonalt nivå.

– Med støtte fra «våre» folk på Stortinget håper vi at vegvesenet må ta grep.

Innbyggerinitiativet er av den digitale typen, og kan ses (og underskrives) på www.minsak.no/sak/2331.