– Det eneste som lå inne i NTP om Rv4 var forhold langt nord for Oslo. Ingen midler til støyskjerming eller nedgradering, og ingen Fossum-diagonal. Vi er skuffet, men ikke overrasket, sier Trond Botnen fra Groruddalen Miljøforum.
Dette var anledning god som noen til å lansere det omtalte innbyggerinitiativet om Trondheimsveien, der kravet er at Oslo kommune går sammen med Statens vegvesen om å få redusert støy, forurensning og trafikk mellom Sinsenskrysset og Grorud.
Marsjordre
Hvis et slikt innbyggerinitiativ får 300 underskrifter er bystyret pliktig å behandle det – og det tok ifølge Botnen et knapt døgn. I skrivende stund har 420 personer signert initiativet, som blir liggende åpent en stund til.
– Målet er å nå 1000 underskrifter, det handler om å vise at det er mange som som er opptatt av dette.
– Hva er gangen videre nå?
– Vi skal ha styremøte i Miljøforumet, der bestemmer vi hvor lenge saken skal ligge åpen før vi oversender den til bystyret. Da har de seks måneder frist på å behandle den.
– Hva slags støtte tror dere er å finne i bystyret?
– Vel, det vi håper på nå er at de partiene vi vet vi har med oss kan være med på å konkretisere tiltakene ytterligere. Teksten vi har skrevet til initiativet er veldig generell – slik at den favner bredest mulig. Så handler det om at politikerne gir mer spesifikke oppdrag til hvordan byrådet kan gå i dialog med vegvesenet, sier Trond Botnen.
Håpet til initiativtakerne er altså først at bystyret gir byrådet marsjordre – samtidig som ting også skjer på nasjonalt nivå.
– Med støtte fra «våre» folk på Stortinget håper vi at vegvesenet må ta grep.
Innbyggerinitiativet er av den digitale typen, og kan ses (og underskrives) på www.minsak.no/sak/2331.