PRØVER NOE NYTT: Kristine Nesse Ruud og Bina Ahmadi både håper og tror at podcast-formatet kan hjelpe med å vekke mer politisk engasjement blant unge groruddøler. Og stemningen på prøveinnspilling var det i hvert fall ingen ting å si på. 
(Foto: Josefine Amlak(GROW)
PRØVER NOE NYTT: Kristine Nesse Ruud og Bina Ahmadi både håper og tror at podcast-formatet kan hjelpe med å vekke mer politisk engasjement blant unge groruddøler. Og stemningen på prøveinnspilling var det i hvert fall ingen ting å si på. (Foto: Josefine Amlak(GROW) FOTO: Josefine Amlak/GROWBilde 1 av 2
SPENT PÅ TILBAKEMELDINGENE: Duoen går fryktløst til verks på prosjektet, men Kristine innrømmer at de er spente på hvordan tilbakemeldingene blir.
SPENT PÅ TILBAKEMELDINGENE: Duoen går fryktløst til verks på prosjektet, men Kristine innrømmer at de er spente på hvordan tilbakemeldingene blir. Bilde 2 av 2

Snart smeller det i studio. Målet er å fyre opp unges interesse for valget

Kristine Nesse Ruud og Bina Ahmadi står overfor en viktig oppgave – de skal få ungdommen til å engasjere seg enda mer i høstens valg. Håpet er at podcasten «Det schmeller» skal fyre oppunder interessen.

Til høsten er det kommunevalg – og de fleste medieflater kommer til å være fylt med debatter, kronikker og mer eller mindre treffende argumenter og analyser av hvem som bør få styre Oslo. Men den formen treffer kanskje bedre på den voksne velgermasse. Derfor bruker nå Kristine Nesse Ruud og Bina Ahmadi sommeren på å gjøre klar til innspilling av podcasten «Det schmeller».

– Hvorfor er dette så viktig?

– Vi vet at færre stemmer under kommunevalg enn stortingsvalg, vi vet at færre stemmer i Groruddalen, og vi vet at færre unge enn mer voksne stemmer. Derfor har vi lyst å nå fram til de unge velgerne i Groruddalen!

Akkurat det har jo vært forsøkt tidligere, derfor tenkte duoen at man kanskje skulle tenke litt utafor den vanlige boksen. Og svaret ble – forhåpentligvis – podcast.

– Vi håper jo veldig at formatet treffer blink, vi har egentlig ikke gjort noe lignende tidligere. Tanken er å gå litt mer i dybden – og litt saktere – enn mye av innholdet som vi unge bombarderes med på sosiale medier i 2023, sier Kristine.

– Jeg tror at en slik podcast har potensialet til å må mange av de unge velgerne, som ellers er på vidt forskjellige platformer, legger Bina til.

Av unge – for unge

I tillegg til at de håper selve podcast-formatet kan treffe blink inn mot valget, bringer Kristine og Bina også inn sine egne erfaringer og perspektiver inn i prosjektet. De er nemlig både unge og lokale, begge to, der Kristine (19) kommer fra Grorud, mens Bina (19) vokste opp på Romsås.

Men faktisk var det først i studio de ble kjent. Begge søkte nemlig på jobbutlysninga fra Jobb for Ungdom i bydelen, der valgdeltakelse var målet. I tillegg til de to programlederne er det GROW Media som står for det tekniske ved innspillingene.

Dermed er alle i produksjonen i samme nedslagsfelt og aldersgruppe som målgruppa.

– Det er jo selvfølgelig ikke helt tilfeldig. Håpet er at vi kan klare å nå fram litt lettere, og treffe litt bedre.

– Hvordan går samarbeidet?

– Vi er veldig engasjerte i prosjektet begge to, og brenner for å klare å nå ut til andre unge i dalen vår. Så samarbeidet mellom oss går veldig bra, sier Bina.

Også navnet på selve pod’en ble til gjennom samarbeid, selv om det strengt tatt var Bina som sådde frøet:

–  Vi satt egentlig bare og idémyldret litt om innholdet. Bina sa noe om at «det er nå det skjer, det er nå det smeller», og så satt vi og gjentok det litt rundt bordet – og vips!

Lar gjestene skinne

Selv om de to unge Grorud-kvinnene skal være ordstyrere, understreker Kristine at hun ikke skal være noen politisk analytiker:

– Jeg har lite erfaring med politikk, men er veldig nysgjerrig. Og i en sånn podcast tror jeg egentlig det bare er en styrke. Da kan gjestene våre forklare, også kan jeg og Bina være nysgjerrige programledere.

SPENT PÅ TILBAKEMELDINGENE: Duoen går fryktløst til verks på prosjektet, men Kristine innrømmer at de er spente på hvordan tilbakemeldingene blir.

– Ja, hvem har dere fått lokket inn som gjester?

– Kamzy Gunaratnam er helt spikret, også spurte jeg Kari Elisabeth Kaski da hun var innom her forleden dag. Lista er ikke helt ferdig enda, men det må jo være gjester som har noe å melde!

Ellers har veien mot premiere handlet mye om å finne riktig innhold.

– Akkurat det er faktisk en veldig interessant balansegang. Hva ønsker unge å høre om? Og hva trenger vi å høre om?, sier Kristine.

Grugleder seg til feedbacken

Planen er seks episoder, der den første slippes 20. august og at det publiseres jevnlig fram mot valget 11. september.

– Spente?

– Egentlig gleder vi oss bare, men det er én ting som gir litt nerver.

Alle episodene spilles nemlig inn før den første publiseres.

– Bommer vi, så er det for seint å endre noe, ler Kristine.

– For vi er jo veldig spente på tilbakemeldingene. Men først og fremst er det veldig, veldig gøy. En kjempemulighet!