Ela Tasdemir (11) og Syed Abdullah Buhhari (11) er elever ved Trosterud skole, og syns det var spennende å være med på barnetråkk. Foto:
Ela Tasdemir (11) og Syed Abdullah Buhhari (11) er elever ved Trosterud skole, og syns det var spennende å være med på barnetråkk. Foto:Bilde 1 av 3
Elevene fortalte både hva de syns er negativt og positivt med sitt nærmiljø. Foto:
Elevene fortalte både hva de syns er negativt og positivt med sitt nærmiljø. Foto:Bilde 2 av 3
Samfunnsplanlegger i Bydel Alna, Hanne Marie Sønstegaard (t.h.), sammen med Sarah Jahangiry (t.v.) og Ingvild Eielsen Risnes (t.v.), som er prosjektledere for områdetløftet på Trosterud og Haugerud, mener at de konkrete tilbakemeldingene fra barna har stor verdi. Foto:
Samfunnsplanlegger i Bydel Alna, Hanne Marie Sønstegaard (t.h.), sammen med Sarah Jahangiry (t.v.) og Ingvild Eielsen Risnes (t.v.), som er prosjektledere for områdetløftet på Trosterud og Haugerud, mener at de konkrete tilbakemeldingene fra barna har stor verdi. Foto:Bilde 3 av 3

Viktig å få kartlagt barnas stemme

I forbindelse med områdeutviklingen på Trosterud og Haugerud, inviterte Bydel Alna fire sjetteklasser ved Trosterud skole og Lutvann skole til å si sin mening om nærområdet.

Gjennom det digitale kartleggingsverktøyet Barnetråkk tegnet barna inn skoleveier og brukte ulike «merkelapper» til å markere steder i digitale kart. De ble også oppfordret til å legge inn beskrivelser og kommentarer.

– Dette ga barna muligheten til å vise oss hvor de går, hvor de oppholder seg og hva de synes om området sitt. Like viktig, de fortalte oss hva de mener kan bidra til å gjøre nærmiljøet bedre, forteller Hanne Marie Sønstegaard, samfunnsplanlegger i Bydel Alna.

Hun legger til at dette er en del av medvirkningsprogrammet for planene på Trosterud og Haugerud, som ledes av Eiendoms- og byfornyelsesetaten (EBY). Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for en helhetlig og god bymessig utvikling på Haugerud og Trosterud. Bydelen engasjerte ingeniør- og arkitektfirmaet Asplan Viak til å utføre Barnetråkk ved de to skolene.

– Fornuftig å spørre barna

Kartleggingen ble gjennomført i fjor høst, og nå i januar presenterte bydelen resultatene for sjetteklassene ved Trosterud skole. Ela Tasdemir (11) syns det var spennende å være med på Barnetråkk.

– Jeg syns det er fornuftig at dere spør sjetteklassinger, fordi det er veldig vanskelig å utvikle et sted uten å spørre barna hvordan vi vil ha det, sier Ela.

Syed Abdullah Buhhari (11) er enig med klassekameraten. Han har flere forslag til hvordan nærområdet kan bli bedre.

– Sterkere gatelys kan gjøre at skoleveien og de mørke veiene blir tryggere.

Bedre belysning og bedre trafikksikkerhet

Merkelappene som barna plasserte i de digitale kartene var definert under kategoriene positive, negative eller aktiviteter. Sønstegaard forteller at det var en forskjell i svarene fra de to skolene, men samlet sett kan tilbakemeldingen samles i tre hovedfunn.

– Flere av tilbakemeldingene handler om at barna ønsker en tryggere skolevei. I dag opplever de skoleveien som utrygg fordi den er dårlig belyst og fordi det er vanskelig å krysse Tvetenveien, Ole Messelts vei og Dr. Dedichens vei. I tillegg savner barna flere og gode lekeplasser tilpasset sin alder.

Stor verdi

Sønstegaard, sammen med Sarah Jahangiry og Ingvild Eielsen Risnes, som er prosjektledere for områdeløftet på Trosterud og Haugerud, mener at de konkrete tilbakemeldingene fra barna har stor verdi.

– Det har gitt oss et samlet bilde som vi har tenkt å bruke i fysiske og sosiale tiltak i regi av områdeløftet, men også i mer allment planarbeid som vi driver med for øvrig, avslutter Sønste-
gaard.