Kjell Ove Hauge er rektor på Kuben videregående skole. Foto:
Kjell Ove Hauge er rektor på Kuben videregående skole. Foto:Bilde 1 av 1

Groruddalsdebatt:

Lærlingene må ivaretas

Smittevern og nedstengingene som følger koronaen har satt lærebedriftene i en krevende situasjon. Derfor er det viktigere enn før at bedrifter og institusjoner som har mulighet tar inn lærlinger som aldri før. Vi som arbeider med fagopplæring har opplevd at 2020-kullet fikk en krevende høst på jakt etter læreplass. Nå frykter vi at nok et kull med lærlinger kan få sin utdannelse stoppet eller utsatt.

I perspektivmeldingen 2021 understrekes viktigheten av sysselsetting og morgendagens verdiskapning gjennom fagarbeid. Vi har med andre ord ikke råd til å la være å legge til rette for lærlingene våre.
Jeg vil derfor komme med en oppfordring om å bli lærebedrift og ta inn en lærling, eller for dere som har en lærling om å ta en lærling til.

Skal vi oppfordre andre til å ta ansvar, må vi vise vei. Det gjør vi på Kuben yrkesarena. Inneværende år har vi 5 lærlinger innen IKT-servicefaget, 2 innen kontorfaget og en lærling innen byggdrifterfaget. Vi kommer til å fortsette på minst dette nivået også det kommende året.

Felles ansvar

Offentlige foretak ved kommune, fylke og stat har et spesielt ansvar i å bidra til at våre unge får fullført sin utdannelse. Vi må alle bidra. Det er en helt sentral del av samfunnsoppdraget. Jeg mener at skolene, grunnskoler, videregående skoler og voksenopplæring må lede an. Vi må ta inn lærlinger der vi kan!

Det viktigste argumentet er at ungdommene våre trenger læreplass. Det er likevel en rekke andre grunner til å bli lærebedrift og ta inn en eller flere lærlinger. La meg nevne noen.

Det gjør noe med et kollegium som tar inn en lærling. Vi opplever at bedriftens ansatte hever seg som forbilder for lærlingen. Det blir økt bevissthet om profesjonen, og under veiledning av lærlingen blir vi utfordret på fagsamtalene, periodeplanene og sammenhengen mellom oppgavene.

Det er viktig å se mulighetene i den kompetanse en lærling tar med seg. Etter hvert som en lærling gis økt ansvar ser vi hvordan lærlingene vokser til å bli en viktig del av kompetansebyggingen i profesjonsfellesskapet.

Verdier og produksjon

En lærling utvikler seg raskt og bidrar stadig mer til verdiskapning. Første året vil ha større grad av opplæring. I år to kan man forvente økt verdiskapning fra lærlingen. En lærling mottar en fagarbeiders årslønn fordelt på disse to årene. Statlig tilskudd for lærlinger dekker deler av lønnen.

Ved Kuben har vi erfart at det er gunstig å ha en første års lærling og en andre års lærling på overlappende kontrakter. De finner mye støtte i hverandre og vi får kontinuitet i arbeidet.

Jeg anbefaler sterkt at barnehager og skoler med AKS vurderer en eller flere lærlinger i barne- og ungdomsarbeiderfaget (BU). De vil raskt være kvalifiserte for time- og korttidsvikariater eller assistentoppgaver. Dermed vil det også komme budsjettmessige argumenter.

Som lærebedrift blir man ikke stående alene. Støtte og oppfølging kommer både fra Utdanningsetatens avdeling for fagopplæring og fra fagenes opplæringskontor.

Ta gjerne kontakt med oss på Kuben også om dere har spørsmål eller trenger støtte. Jeg er trygg på at alle andre skoler med yrkesfag også vil stille opp.

Ta en lærling
– eller en lærling til!