(Foto: CF Wesenberg.)

Stem blått for bedre samferdsel:

Kollektivttilbudet på tvers i Groruddalen er for dårlig

Skal Groruddalen få bedre samferdsel trenger Oslo et nytt byråd! Åtte år med rekordhøye rødgrønne skatter og avgifter har slett ikke løst utfordringene.
SV lover 14/8 transportgull og grønne skoger. Som avisene har avslørt betaler Groruddøler aller mest i bomringen – men fikk vi bedre samferdsel tilbake? Da Grorudbanen fikk halvert avgangene rett til sentrum, lovet man 90 sekunder overgang på Sinsen. Det får vi nesten aldri, syv år senere får vi ikke engang ruteopplysning om overgangen mellom linje 4 og 5. Nå sløser SV og de rødgrønne bort hundrevis av millioner på å bygge om sykkelfelt vi allerede har – de skal opphøyes med livsfarlige kanter, mot faglige råd fra transportforskere. Høyre vil bygge sykkelveier etter helhetlige planer, ikke farlige eller tilfeldige sykkelfelt som plutselig slutter, som på Rødtvet – der lokalbefolkningen ble overkjørt.  
Når mange Groruddalsfamilier har lav inntekt er det bare trist at SV, Ap og MDG stemte mot Høyres forslag om 200 kroner billigere månedskort hele året. Byrådet velger uforutsigbare kampanjer i noen få enkeltmåneder, tilfeldigvis(?) også rett før valget, og straffer de som har kjøpt årskort. Vi vet også at SV og de rødgrønne gjerne straffer de som må bruke bil i hverdagen. Det rødgrønne byrådet sa nei takk da Ernas regjering tilbød milliarder i kollektivstøtte og lavere bompengeregning for vanlige folk. Ap, SV og MDG har i stedet gjort det enda verre for vanlige folk med dyrere beboerparkering. Høyre anerkjenner at mange i Groruddalen, særlig barnefamilier, fortsatt trenger bil i hverdagen. Vinner Høyre valget blir beboerparkeringen helt gratis i ytre by, mens fremmedparkering fortsatt skal koste. Høyre mener også det er meningsløst å fjerne parkering bare for å gjøre det, som de rødgrønne i fullt alvor stadig foreslår.
 
Oslos transportbehov forsvinner ikke om veiene bygges ned. Som Rueslåtten i Groruddalen miljøforum skriver 9/8: nedskalering av Trondheimsveien flytter trafikken til E6, på veien må den gjennom mindre gater og bomiljøer. Mens SV vil flytte problemene vil Høyre løse dem og fortsatt ha bedre diagonalforbindelse. Statens vegvesen bekrefter både at 4000 tungbiler må ha en varig løsning, og at det rødgrønne byrådet har gjort Fossumdiagonalen vanskeligere. Så det singler hardt i glasshuset når SV lover E6-lokk på Furuset. SVs rødgrønne byråd har sagt nei til ny E6 på Manglerud, kjempet mot ny E18, ignorert Fossumdiagonalen og takket nei til gratis penger fra staten for mer kollektiv og mindre bompenger.
 
Kollektivttilbudet på tvers i Groruddalen er for dårlig, og under de rødgrønne vil Ruter nå svekke tilbudet enda mer. Skal det bli mulig å la bilen stå må kollektivtilbudet sørge for at hverdagen går opp. Derfor har Høyre vedtatt bedre tverrgående kollektivforbindelser, og vi vil utrede mer bruk av fleksible bestillingsbusser i ytre by.

Høyre sier ja til fotgjengere, syklister og kollektivreisende – og forstår samtidig at mange fortsatt trenger bil. Selv med rekordhøye skatteinntekter klarer SV og de rødgrønne hverken å senke pisken eller å løfte kollektivtilbudet. Stem Høyre for bedre samferdsel i Groruddalen!