Samferdsel

Bjørn E. Engstrøm sier at de nylig 
offentliggjorte 2023-tallene fra Fremtind Service viser at hovedkonklusjonen er rett: Groruddalen betaler mest i bompenger (og får nesten ingenting tilbake).

Til avisens lesere: Oppdatering om bompengesaken som ble igangsatt av Groruddalen Miljøforum

– IKKE OVERRASKET: Bjørn Engstrøm (f.v.), Heidi Trøen og Ole-Jørgen Pettersen er ikke overrasket over at 2023-tallene viser at Oslo øst og Groruddalen betaler langt mer enn hva vestkanten gjør.

Bompengetallene for 2023 er klare: Forsterker inntrykket om skjevfordeling

Abonnement
Bjørn Revil, fylkesstyremedlem Fremskrittspartiet Oslo

Groruddalens bompengesjokk. Dette kan raskt bli verre enn folk tror, mye verre.

Einar Spurkeland i fagnettverket Bullby

Oslopakke 3 og Groruddalen: Statens penger går rett «vest»

TOPP-PRIORITERING: Nedbygging av Trondheimsveien er det Marit Vea (V) ønsker å prioritere når Fornebubanen er ferdigstilt.

Samferdsels- og miljøbyråden: – Jeg har ikke lyst til å stå her om ti år uten å ha levert på viktige løfter for Groruddalen

Abonnement
– Hadde dette skjedd i det private næringslivet, ville politikerne fått sparken – alle som en. Oslopakke 3 må skrotes. 
Forskjellsbehandlingen av beboere øst og vest i Oslo høres ikke hjemme noe sted. Horribelt, mener Tom-Erik Østreng fra Ellingsrud.

BOMPENGESJOKKET: – Dere burde vært flaue, hele gjengen

FRYKTER FOR FREMDRIFTEN: Ola Wolff Elvevold (SV) er bekymret for at Trondheimsveiens ekskludering fra NTP vil gjøre at all fremdrift for nedbygging av veien vil stoppe opp.

Redningspakke for Oslopakken og Groruddalen

NÅ HOLDER DET: Anders Røberg-Larsen (Ap) mener at det er på høy tid at pengene som kommer fra Groruddalen faktisk blir brukt der.

Grorud-«ordføreren» om bompengesjokket: – Jeg har en koffert hjemme full av Groruddalsplaner det aldri ble noe av

Abonnement

Nasjonal Transportplan

Abonnement

Historien om Oslopakkene

Abonnement

Bompengene og Oslopakke 3: Tall

Abonnement
Bomstasjonen ved Alna senter

Bomstasjoner i Groruddalen

Abonnement
Heidi Trøen fra visjonsgruppa i Groruddalen Miljøforum har tatt turen til avishuset for å gå gjennom noen tidligere reportasjer som er laget rundt temaet byutvikling og samferdsel i Groruddalen. Rapporten som hun sitter med er helt fersk og viser at Groruddalen ikke sitter igjen med noe av betydning etter en årelang innkreving av bompenger i nettopp Groruddalen.

Bompengesjokket: Dette går pengene til

MANGLER LEGITIMITET: Bjørn E. Engstrøm mener at bompengene mister legitimitet når skjevfordelingen blir så stor som en ny rapport nå har avdekket. Denne bomstasjonen står ved Skillebekk/Vestli rett før Bånkall gård på Trondheimsveien.

Bompengesjokket i Groruddalen: – Enda mer urettferdig enn vi trodde

Abonnement
logo
Kommentar:

Slaget om samferdselen

SKJEBNEÅR: Groruddalen Miljøforum håper at innspillene fra tirsdagens møte kan gjøre at Groruddalen og de østlige kommunene i Akerhus endelig blir prioritert i Oslopakke 3 og NTP.

– En skjebnevår for samferdselen

Abonnement
INNFØRER STRAKSTILTAK: Ved Bjerkekrysset bygges det nå ny sykkelvei med fortau, i forkant av en større utbygging. (Foto: Statens vegvesen).

Innfører strakstiltak ved Bjerkekrysset

FRYKTER AT TRONDHEIMSVEIEN GLIPPER: Ola Wolff Elvevold (SV) er sterkt bekymret for at byrådslederen vil vente på Fossumdiagonalen før Trondheimsveien nedbygges. Han frykter at det kan ende med at ingenting skjer på den sterkt trafikkerte veien. (Foto: Ørjan Brage)

Frykter det blir mer venting for Trondheimsveien

Abonnement
SKUFFET: Leder av Oslo Rødt og bystyrerepresentant Siavash Mobasheri er skuffet over at Groruddalen ikke er tilgodesett i Oslopakke 3.
Groruddalsdebatt:

Historien gjentar seg: Groruddalen får ikke ei krone i Oslopakke 3

KAN BLI ET SJELDENT SYN: I hvert fall på enkelte strekninger. Ruter foreslår nemlig kraftige omveltninger i deler av Groruddalens busstilbud. Foto: x

Ruter foreslår drastiske kutt på Groruddals-bussene

Abonnement